کامپاند کربنات کلسیم

کربنات کلسیم (Calcium carbonate) به صورت طبیعی در پوسته تخم مرغ و غشای جانورانی مانند حلزون و خرچنگ هم وجود دارد. جالب است که بدانید جنس مروارید هم از کلسیم کربنات است. کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaCO3 است. این ماده رایجی است که در سنگ ها به عنوان کانی های کلسیت و آراگونیت (به ویژه سنگ آهک که نوعی سنگ رسوبی است که عمدتاً از کلسیت تشکیل شده است) یافت می شود و جزء اصلی پوسته تخم مرغ، پوسته معده، اسکلت صدف و مروارید است. کربنات کلسیم ماده فعال آهک کشاورزی است و زمانی ایجاد می شود که یون های کلسیم موجود در آب سخت با یون های کربنات واکنش داده و رسوب آهک ایجاد می کنند. به عنوان مکمل کلسیم یا آنتی اسید کاربرد پزشکی دارد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد و باعث هیپرکلسمی و مشکلات گوارشی شود.

نام دیگر کلسیم کربنات چیست؟ اما شاید براتون سوال پیش بیاد که این ترکیب را به چه اسامی دیگری می شناسند. گچ فرنگی، سنگ آهک، کلسیت، آراگونیت و سنگ مرمر اسم های دیگر این ترکیب هستند.

کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول caco3 می باشد که در دمای معمولی پایدار است ولی در دمای 825 درجه سانتیگراد تجزیه می شود. اگر بخواهیم آنالیز کربنات کلسیم را انجام دهیم : در آب انحلال پذیری ندارد و شکل مولکولی آن خطی است. کربنات کلسیم یک ماده معدنی استثنایی می باشد که بیش از %4 پوسته زمین را شامل می شود و در هر جای دنیا پیدا می شود. پودر کربنات کلسیم پودری سفید و بدون بو می باشد که از آن به عنوان فیلر یا همان پر کننده در صنایع استفاده می شود.

کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم خوراکی

کربنات کلسیم خوراکی طیور یا همان caco3 اصلی ترین منبع تامین کلسیم در پرورش پروندگانی مثل مرغ، شتر مرغ، بلدرچین و بوقلمون است. کربنات کلسیم خوراکی دام که به اسم سنگ آهک یا صدف معدنی هم رایج شده، از منابع اصلی تامین کلسیم برای دام می باشد که گاوداری ها در جیره غذایی آن را اعمال می کنند. حال اگر بگوییم کربنات کلسیم خوراکی چیست؟ باید مقاله را گسترده تر کنیم. خرید کربنات کلسیم خوراکی از این جهت اهمیت پیدا می کند که از پودر کربنات کلسیم خوراکی در صنایع غذایی بسیار استفاده می شود. تولید کنندگان از آن برای خنثی سازی حالت اسیدی مواد غذایی و به عنوان حجم دهنده در تولید برخی مواد استفاده می کنند. قیمت کربنات کلسیم خوراکی به دلیل بالا و پایین بودن بازار، ثابت نیست. اما اگر قصد خرید کربنات کلسیم خوراکی را دارید، می توانید با کارشناسان دنیا پلیمر تماس بگیرید.

روش تولید کربنات کلسیم خوراکی به دو صورت است. یکی استخراج از معدن کربنات کلسیم با خلوص بالا و روش دوم استفاده از آهک زنده یا همان اکسید کلسیم (cao). تولید کننده کربنات کلسیم باید به این نکته توجه داشته باشد که فروش کربنات کلسیم خوراکی بسته به نوع مصرف آن متفاوت می باشد.

قیمت کربنات کلسیم

قیمت جهانی پودر کربنات کلسیم، طبق چشم انداز جهانی مصرف این ماده در سال 2017 حدود 20 میلیارد دلار گزارش شده است که تا سال 2024 انتظار می رود این رقم به 32.3 میلیارد دلار برسد. قیمت پودر کربنات کلسیم و در کل قیمت هر کیلو کربنات کلسیم با توجه به کیفیت این ماده متفاوت است. مجموعه دنیا پلیمر به واسطه فروش کربنات کلسیم در تهران می تواند شما را از مشاوره رایگان انواع پودر کربنات کلسیم و قیمت کربنات کلسیم رسوبی و قیمت سایر محصولات مطلع سازد. قیمت کربنات کلسیم کوتد با توجه به درجه مش آن متفاوت خواهد بود، اگر قصد خرید اینترنتی کربنات کلسیم را نیز دارید می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

کربنات کلسیم ماده مهم و اساسی برای تامین کلسیم مورد نیاز برای مرغداری و دامداری می باشد که مصرف این ماده معدنی در افزایش کیفیت و حتی کمیت فرآورده حاصله و همچنین قیمت کربنات کلسیم طیورتاثیر می گذارد. قیمت کربنات کلسیم مرغداری و قیمت کربنات کلسیم دامی با توجه به نوع دام و کیفیت نوع کربنات می تواند متفاوت باشد.

قیمت کربنات کلسیم صنعتی از آن جهت که یک ماده موثر در ساخت خیلی از صنایع است حایز اهمیت می باشد که کیفیت کامپاند کربنات کلسیم موثر در قیمت کربنات کلسیم رنگ سازی نیز می باشد.

خرید کربنات کلسیم

خرید کربنات کلسیم صنعتی با خرید کربنات کلسیم خوراکی، به دلیل تفاوت کارایی آن ها، وحتی درجه مش کربنات کلسیم همه تحت تاثیر عواملی هستند. دنیا پلیمر به عنوان مرکز فروش کربنات کلسیم، خرید کربنات کلسیم در تهران را با مشاوره کارشناسان همراه کرده است. قیمت بی کربنات کلسیم با توجه به نوع کیفیت محصولات ما منطقی به نظر می رسد.

هر موجود زنده ایی برای استخوان بندی محکم و در کل داشتن بدن سالم باید بهره کافی را از کلسیم برد. خرید کربنات کلسیم طیور و لازمه مصرف این ماده برای طیور، تاثیر به سزایی در افزایش وزن و سطح سلامت و بهتر و ضخیم تر شدن پوسته تخم مرغ دارد.

همانگونه که نیز خرید کربنات کلسیم دامی در استخوان بندی گوساله ها و بهبود عملکرد آنزیمی و هورمونی دام و طیور تاثیر دارد.

مجموعه دنیا پلیمر خرید کربنات کلسیم نانو را با مشاوره رایگان این محصول آسانتر کرده است. خرید کربنات کلسیم رسوبی که با نام های دیگر، همچون سنگ آهک، گچ کلسیت و آراگونیت نیز شناخته می شود را از ما بخواهید.

قرص کربنات کلسیم

قرص کربنات کلسیم دو نوع قرص کلسیم، کلسیم کربنات و کلسیم سیترات هستند که میزان جذب کلسیم در بدن در نوع کلسیم کربنات بیشتر از نوع کلسیم سیترات است اما در مقایسه این دو باید به نکاتی هم اشاره کرد: نحوه مصرف قرص کربنات کلسیم 500 به این صورت است که با معده خالی هم میشه مصرف کرد ولی قرص کربنات کلسیم حتما باید همراه غذا مصرف شود چون در این حالت جذب بهتری در بدن خواهد داشت. و البته در بسیاری از افراد عوارض گوارشی از عوارض قرص کلسیم کربنات 500 است. از داروی کربنات کلسیم در دیالیز نیز استفاده می شود. قیمت قرص کربنات کلسیم را می توان از داروخانه ها و یا استعلام آنلاین اطلاع داشته باشید.

کاربرد کربنات کلسیم

کربنات کلسیم صنعتی در تولید چسب چوب، صنایع پلاستیک و لاستیک، کاشی و سرامیک، صنایع چرم مصنوعی و صنایع ورق پی وی سی و صنایع چسب و رزین، سیم و کابل نقش به سزایی دارد. از پودر کلسیم کربنات در صنایع کاشی و سرامیک به ویژه صنعت لعاب سازی (به دلیل رنگ سفید مخصوصش) استفاده می شود. کربنات کلسیم غذایی از اسیدی شدن محیط مواد خوراکی جلوگیری نموده و برای کسانی که قادر به مصرف شیر و محصولات لبنی نیستند، قرص کربنات کلسیم جایگزین مناسبی برای تامین کلسیم به حساب می آید.

از کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی می توان به عنوان تنظیم کننده اسیدیته، ماده ضد پخت و تثبیت کننده رنگ مواد خوراکی نام برد.

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی

مکمل های کلسیم در لیست پر مصرف ترین داروها می باشند و برای رفع بیماری های اسکلتی و پوکی استخوان و رفلاکس معده کاربرد دارد. از انواع کربنات کلسیم می توان به قرص کربنات کلسیم 500 میلی گرم اشاره کرد که به صورت روزانه مصرف می شود. البته غیر از مواردی که پزشک یا داروساز شما طریقه مصرف را تغییر می دهد. احتمالا این سوال براتون پیش بیاد که قرص کربنات کلسیم برای چی خوبه؟ مصرف داروی کلسیم کربنات برای کسانی که روزانه کلسیم کافی جذب نمی کنند تجویز می شود که معمولا افراد مسن، کودکان و خانم های باردار و شیر ده در این لیست قرار می گیرند.

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی

مصرف کربنات کلسیم

اگر بخواهیم موارد مصرف کربنات کلسیم را نام ببریم، یکی از آنها مصرف کربنات کلسیم در کشاورزی به منظور خنثی کردن حالت اسیدی خاک می باشد. مصرف کربنات کلسیم در بارداری به دلیل تامین کلسیم مورد نیاز جنین و مادر اهمیت زیادی دارد که میزان دز آن را پزشک باید تجویز کند. یبوست، گاز، و آروغ زدن یکی از عوارض مصرف کربنات کلسیم می باشد که در صورت تداوم آن باید به پزشک مراجعه کرد.

انواع کربنات کلسیم

مقیاس اندازه گیری کربنات کلسیم مش بندی است. به این صورت که هر چه عدد مش بالاتر باشد، یعنی اندازه ذرات کربنات کلسیم ریزتر است.

کربنات کلسیم با سایز های مختلف تولید می شود(مش بندی های مختلف)، هرچه اندازه ی ذرات کوچک تر شود نسبت سطح به حجم آن افزایش یافته و پخش شوندگی آن کاهش می یابد اما خواص نوری و مکانیکی را بهبود می بخشد.

با توجه به ضخامت محصول باید سایز دانه بندی را در نظر گرفت، برای مثال در فرآیند های تولید فیلم سایز دانه ها باید کوچک و یکنواخت باشد.

انواع پودر کربنات کلسیم با سایزهای مختلف و انواع مش کربنات کلسیم را از کارشناسان دنیا پلیمر بخواهید. همچنین انواع مستر بچ کربنات کلسیم را می توانید از دنیا پایمر بخواهید. 

 آنالیز کربنات کلسیم

با این که فرمول مولکولی کربنات کلسیم همیشه ثابت است، ولی داستان در مورد آنالیز شیمیایی کربنات کلسیم کمی فرق می کند و بستگی به منطقه جغرافیایی که کربنات کلسیم در آن تشکیل شده است دارد. تجزیه کربنات کلسیم از یون های کربنات و کلسیم تشکیل شده است.

کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم با اینکه از نظر نام با هم خیلی تشابه دارند، ولی دو ماده کاملا مجزا هستند. به این دلیل که حتی حیات موجودات بدون کربنات کلسیم می تواند با خطر روبه رو شود. در حالیکه بی کربنات کلسیم یک ماده محلول است که کاربرد زیادی نداشته و تنها وجه تشابه اسم این دو در وجود یون کلسیم می باشد.

تجزیه کربنات کلسیم

کربنات کلسیم (Calcium carbonate) به شدت گرم می شود تا زمانی که تجزیه حرارتی شود و اکسید کلسیم و دی اکسید کربن تشکیل شود. اکسید کلسیم (آهک پاک نشده) در آب حل می شود و هیدروکسید کلسیم (آب آهک) تشکیل می شود. حباب دی اکسید کربن از طریق این سوسپانسیون شیری رنگ کربنات کلسیم را تشکیل می دهد.

روش

نتیجه

10 دقیقه کربنات کلسیم را حرارت دهید

 

باید دید که گچ کمی خرد می شود

 

2-3 قطره آب اضافه کنید

 

فرو ریختن بیشتر، بخار خروجی، شواهدی مبنی بر داغ شدن مخلوط

10 سانتی متر مکعب آب اضافه کنید

 

مقداری از جامد حل می شود، سوسپانسیون سفید

حباب را از طریق محلول باد کنید

 

آب آهک کدر می شود

 

نشانگر جهانی را اضافه کنید

 

نشانگر از سبز به آبی/بنفش می رود

کربنات کلسیم صنعتی

کربنات کلسیم در کل به دو نوع کربنات کلسیم صنعتی و خوراکی تقسیم می شود. کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک و لاستیک کاربرد زیادی دارد. به ویژه در تهیه مواد اولیه لاستیک ها و انواع پلیمر ها در جهت تولید پلاستیک استفاده می شود. قیمت کربنات کلسیم صنعتی بر اساس ویژگی های آن تعیین می شود. برای خرید کربنات کلسیم صنعتی به انواع آن که به کلوخه پودری و میکرونیزه تقسیم می شود، توجه کرد.

فروش کربنات کلسیم صنعتی در مجموعه دنیا پلیمر هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری انجام می شود.

مستربچ کربنات کلسیم چیست؟

شرکت دنیا پلیمر علاوه بر تولید انواع مستربچ رنگی و مستربچ سفید ، تولید کننده کلسیم کربنات با درجه خلوص متفاوت می باشد.  مستربچ کربنات کلسیم در حقیقت همانطور که قبلا هم اشاره کردیم یک فیلر یا پر کننده است. مستر بچ های پر کننده کربنات کلسیم را با درصدهای کربنات کلسیم متفاوت در پایه رزین مختلف تولید می کنند. انواع مستر بچ کربنات کلسیم و همچنین قیمت کربنات کلسیم را میتوانید از مشاوران مجموعه دنیا پلیمر بخواهید.

نانو کربنات کلسیم چیست؟

 

کربنات کلسیم و در کل سایر مواد معدنی کاربرد زیادی در زندگی بشر دارند به همین دلیل برای افزایش کارایی و عملکرد بیشتر این مواد، راهکارهایی وجود دارد که یکی از آتها کاهش سایز آن ماده به صورت پودری و نانو می باشد. از طرفی تولید نانو کربنات کلسیم دشوار و پر هزینه است به همین دلیل مصرف آن محدود به برخی صنایع خاص می باشد.

مزایای کربنات کلسیم

کربنات کلسیم به علت فراوانی و فرآیند پذیری خوب و بی خطر بودن برای انسان، پرمصرف ترین پرکننده معدنی در صنعت پلاستیک می باشد.

از مزایای کربنات کلسیم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش قیمت نهایی به همین دلیل به آن پرکننده نیز می گویند.
  • افزایش چاپ پذیری
  • افزایش استحکام و خواص مکانیکی قطعه
  • کاهش جمع شدگی قطعه پس از سرد شدن
  • به دلیل رسانایی بهتر موجب زودتر خنک شدن محصول می گردد.
  • حفظ محیط زیست به دلیل کاهش مصرف پلاستیک
  • خواص آنتی بلاکی

کربنات کلسیم پوشش دار

کربنات کلسیم پوشش دار چیست؟کلسیم کربنات به طور ذاتی تمایل به جذب آب و همچنین تمایل به چسبیدن به یکدیگر را نیز دارند،به همین دلیل کربنات کلسیم های موجود در صنعت در دو نوع پوشش دار شده(coated) و غیر پوشش دار تقسیم می شوند.

در فروش پودر کربنات کلسیم پوشش دار با توجه به وضعیت اقتصادی کشور دنیا پلیمر شرایط فروش را مهیا کرده است. (اصلاح سطحی شده) با ترکیبات آلی با نقطه ذوب نسبتا پایین مانند اسید استئاریک پوشش داده می شوند. قیمت پودر کربنات کلسیم پوشش دار با توجه به مزایای آن می توان اهمیت بالایی داشته باشد. از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- بهبود فرآیند پذیری و توزیع و پخش ذرات

2- کاهش اصطکاک بین دانه های کربنات کلسیم و دیواره های دستگاه و در نتیجه افزایش عمر دستگاه

3- عدم گرفتگی فیلتر به دلیل پخش شوندگی بهتر

4-عدم پدید آمدن رگه ها و دون زدن روی محصول نهایی به دلیل پخش شوندگی بهتر

کاربرد کربنات کلسیم چیست؟

کامپاند کربنات کلسیم جهت استفاده در صنایع مختلف تولید می گردد که این کامپاند از پودر کربنات کلسیم و محمل پلیمری و افزودنی ها تشکیل می شود، یکی از مهم ترین مواردی که در مورد کامپاند کربنات کلسیم مانند همه ی کامپاند های دیگر مطرح می شود آن است که پودر کربنات کلسیم به خوبی در محمل پلیمری توزیع (distribution) و پخش (dispersion) شده باشد.

این موضوع مستلزم فرمولاسیون مناسب و اجرای درست مراحل فرآیندی میکس شدن، اکسترود شدن و همچنین دستگاه اکسترودر اختلاط قوی و مناسب می باشد.

مورد دیگری که باید به آن توجه نمود آن است که پایه ی پلیمری و شاخص جریان مذاب مناسب محصول تولیدی باشد تا ذرات باید به خوبی در محصول پخش شوند و ایجاد دون زدگی و رگه در آن نکند که علاوه بر تاثیر بر ظاهر موجب افت خواص مکانیکی نیز می شود.

صنعت فیلم به دلیل ضخامت پایین و خواص ظاهری یکی از حساس ترین صنایع درکاربرد کربنات کلسیم در تولیدات پلاستیک می باشد، همچنین صنایع الیاف مانند گونی نیز حساس می باشد، کربنات کلسیم های مورد استفاده باید پوشش دار و سفید رنگ باشند.

به خصوص در تولیدات سفره به دلیل مصرف بالای کربنات کلسیم باید از نوع پوششی آن استفاده نمود تا موجب خوردگی سیلندر و ماردون دستگاه نشود و عمر کاری دستگاه بیشتر گردد.

همچنین از صنایع دیگری که در آن کامپاند کربنات کلسیم استفاده می شود می توان به صنایع تزریق و ظروف بادی اشاره نمود.

کاربرد کربنات کلسیم

فروش کربنات کلسیم

عوامل مختلفی بر قیمت نهایی این کامپاند اثر گذار است ، که می توان به پایه پلیمری انتخاب شده، کربنات کلسیم پوشش دار یا غیر پوشش دار و مواد فرمولاسیون این کامپاند و فرآیندهای اختلاط و اکسترود شدن آن اشاره نمود.

کربنات کلسیم پوشش دار موجب کاهش اصطکاک و درنتیجه عمر کاری دستگاه را افزایش می دهد.

همچنین توزیع و پخش ذرات در محمل پلیمری از موضوعات مهم دیگر است که در کیفیت نهایی محصول اثر گذار است.

اگر از کامپاند کربنات کلسیم غیر مناسب و غیر استاندارد استفاده شود علاوه بر اثر بر کیفیت نهایی محصول تولیدی به دلیل نسبتا سخت بودن کربنات کلسیم باعث کاهش عمر کاری دستگاه به دلیل خورده شدن سیلندر و ماردون می شود که همین امر نه تنها موجب کاهش هزینه ها به دلیل استفاده از کربنات کلسیم نمی شود بلکه باعث آسیب دیدن دستگاه در دراز مدت و افزایش هزینه ها نیز می شود.

بنابراین موقع خرید این نوع کامپاند باید توجه نمود که از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد تا هم کیفیت محصول خوبی داشته باشیم و هم استفاده از آن واقعاً موجب کاهش هزینه ها شود.

شرکت دنیا پلیمر دارای کامپاند کربنات کلسیم بر پایه ی پلی اتیلن و پلی پروپیلن یرای فرآیندهای مختلف مانند تزریق، فیلم، اکستروژن، قالبگیری بادی، الیاف(گونی) و .. می باشد.


موارد استفاده: کاربردهای اصلی کربنات کلسیم در مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک، گچ تخته سیاه، تصفیه سنگ آهن، سیالات حفاری چاه نفت، رنگ ها، چسب ها و درزگیرها می باشد.

مقدار توصیه شده برای بیشتر بزرگسالان 1000 میلی گرم در روز است و برای زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال به 1200 میلی گرم در روز افزایش می یابد. سپس می توانید روزانه یک مکمل 500 میلی گرمی مصرف کنید (28)

برخی از جایگزین ها عبارتند از ژل های سیلیکا هیدراته، اکسیدهای آلومینیوم هیدراته، کربنات منیزیم، نمک های فسفات و سیلیکات ها

شرکت دنیا پلیمر دارای کامپاند کربنات کلسیم بر پایه ی پلی اتیلن و پلی پروپیلن یرای فرآیندهای مختلف مانند تزریق، فیلم، اکستروژن، قالبگیری بادی، الیاف(گونی) و .. می باشد.


کربنات کلسیم خیلی سمی نیست. تعداد کمی از مردم در اثر مصرف بیش از حد آنتی اسید می میرند و بهبودی کاملا محتمل است. با این حال، سطوح بالای کلسیم می تواند باعث اختلالات جدی ریتم قلب و همچنین سنگ کلیه و آسیب به عملکرد کلیه شود. استفاده بیش از حد طولانی مدت اغلب جدی تر از یک بار مصرف بیش از حد است.

2 نظر

    • با سلام دوست عزیز بله مجموعه دنیا پلیمر فروش اینترنتی کربنات کلسیم و دیگر محصولات را فراهم کرده است.

نظرات بسته شدند.

  •  

 

  •  

 

محصولات مرتبط